W prasie, telewizji, w radiu i internecie – reklamy firm pożyczkowych kuszą Nas na wiele sposób. Przy takim natłoku komunikatów reklamowych, które do docierają do ogromnej liczby odbiorców, nietrudno się dziwić, że rynek mikropożyczek przeżywa swój złoty czas. Liczba zawieranych kredytów rośnie, podobnie jak ich średnia wartość. Przekłada się to na powstawanie nowych firm pożyczkowych, które walczą o swój kawałek tortu. Jak firmy pożyczkowe konkurują o klientów?
Darmowa pożyczka
To najczęściej spotykany sposób na przyciągnięcie nowych klientów. W wielu instytucjach pozabankowych, osoby szukające wsparcia finansowego, mogą liczyć na darmową pierwszą pożyczkę. To doskonała metoda na zdobycie klienta, które będzie chętnie wracał. Jak wskazują wyniki badań, klienci instytucji finansowych wykazują się dużą lojalnością do konkretnej firmy, chętnie wracając do niej po kolejne kredyty. Jak działają takie darmowe pożyczki? Są dwa podstawowe warunki, które należy spełnić, żeby kredyt był w pełni darmowy:
- posiadać status nowego klienta – skorzystać z pożyczki pierwszy raz,
- spłacić ją w wyznaczonym terminie.
Na konkurencyjnym rynku mikropożyczek, oferta darmowego, pierwszego kredytu to korzystna opcja dla obu stron. Pożyczkodawcy zyskują nowych klientów, którzy chętnie powracają, a klienci zyskują możliwość uzyskania dodatkowych środków, których oddają tylko tyle, ile pożyczyli.
Skrócona procedura
Wygoda, elastyczność i szybkość uzyskania dodatkowych środków – to największe zalety wskazywana przez pożyczkobiorców, które przekonują ich do korzystania z usług firm pożyczkowych działających przez internet. Większość z nich korzysta z tak zwanych skróconych procedur, które zakładają pobranie od klienta tylko podstawowych danych. Jakie to dane?
- imię i nazwisko,
- PESEL oraz seria i numer dowodu,
- deklarowany przychód netto,
- miejsce zamieszkania,
- dane kontaktowe – e-mail, numer telefonu.
W odróżnieniu od instytucji bankowych, większość firm pożyczkowych nie wymaga dostarczenia dodatkowych dokumentów potwierdzających status pracy (umowa o pracę, zlecenie) czy też dochodów (deklaracja o zarobkach). Najczęściej stosowanymi metodami weryfikacji tożsamości jest potwierdzenie numeru telefonu lub przelew weryfikacyjny. Duża konkurencja na rynku, wymusza na firmach, tworzenie jeszcze prostszych procedur – klienci korzystający ponownie z usług danej firmy, często nie są weryfikowani w bazach dłużniczych.
Jakość obsługi
Bez względu na wielkość firmy, dbałość o klienta i wysoka jakość jego obsługi zawsze daje firmie przewagę na rynku. Przy tak dużej konkurencji jak na rynku mikropożyczek, odpowiednio szybka i sprawna obsługa klienta zapewnia lojalność i wysokie zyski. Nie każdemu się to udaje, ponieważ nie jest to zadanie łatwe. Są jednak wyjątki, na przykład firma pożyczkowa szybkagotowka.pl stale poprawia jakość swoich usług, standardy obsługi klienta, a także rozwija dodatkowe możliwości dla stałych klientów. O jakich możliwościach mowa? Przede wszystkim przedłużenie terminu spłaty, brak weryfikacji przy kolejnych pożyczkach.
Promocja
Marketing, kampanie reklamowe, programy lojalnościowe czy też konkursy – sposobów na przyciągnięcie klientów jest wiele. Jakie wybierają właściciele firm pożyczkowych? Branża pożyczek krótkoterminowych to wysoce konkurencyjny rynek, na którym trudno przebić się z odpowiednim komunikatem marketingowym. Wystarczy włączyć telewizor, przejrzeć kanały społecznościowe czy też witryny internetowe by przekonać się, że firmy pożyczkowe wydają dużo na reklamę – często z pomocą znanych osób i celebrytów. Powszechnie korzystają oni także z promocji przez organizację konkursów, w których do wygrania są atrakcyjne nagrody. Duża rywalizacja reklamowa firm pożyczkowych powoduje, że ceny reklam w tej branży windowane są do bardzo wysokiego poziomu.
Podsumowanie
Rozwój usług kredytów pozabankowych spowodował, że firmy pożyczkowe nie rywalizują już tylko z bankami, ale coraz częściej rywalizują między sobą. Rynek powiększa się, klienci mają coraz większe zaufanie do pożyczkodawców i coraz chętniej sięgają po wygodne pożyczki online. Sytuacja ta zachęca do tworzenia nowych podmiotów udzielających mikrokredytów. Wybicie się na tak tłocznym rynku, wymagać będzie zastosowania atrakcyjnych form promocji brandu, a także korzystniejszych warunków dla samego klienta.