Z formalnego punktu widzenia dana firma nie musi posiadać własnego konta. Niemniej jego brak może poważnie skomplikować prowadzenie działalności gospodarczej. Pieniądze firmowe trzymane na koncie prywatnym mogą się „pomieszać”. Trudniej w takim wypadku też prowadzić księgowość, a to może spowodować poważne problemy. Na szczęście, obecnie niemal każdy bank ma specjalną ofertę dedykowaną dla przedsiębiorców. Nie każda z nich jednak dla każdego biznesmena musi być korzystna. Co zatem wybrać?
Wszystko zależy od tego jakiej wielkości mamy biznes i jakie mamy potrzeby. Małym przedsiębiorcom zazwyczaj będzie zależeć na sprawnie działającej bankowości elektronicznej i braku opłat za prowadzenie konta, przy wypłatach z bankomatów czy za utrzymanie karty. Dla niektórych ważniejsza może być bliskości do placówki, dobra obsługa, możliwość połączenia rachunku z udzieloną przez bank linią kredytową czy możliwości skorzystania z innych, korzystnych produktów finansowych.
Wszystkim może natomiast zależeć na wygodzie korzystania z konta. Niestety, nie zawsze jest możliwe założenie rachunku firmowego online. Najczęściej ta możliwość jest dostępna przy jednoosobowej działalności gospodarczej. Konieczna jest przy tym weryfikacja telefoniczna. Częściej można się jednak spotkać z wymogiem odwiedzenia placówki bankowej w celu podpisania wygenerowanego przez Internet wniosku.
Bardziej skomplikowana i stosunkowo długa może być procedura założenia rachunku dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Tutaj bezwzględnie ta procedura musi się odbyć przed urzędnikiem bankowym. Konto zakłada osoba lub osoby uprawnione do reprezentacji spółki, czyli członkowie Zarządu. We wniosku wypełnionym na podstawie wyciągu z KRS wpisywani są wszyscy beneficjenci rzeczywiści, czyli wspólnicy, którzy posiadają co najmniej 25 procent udziałów w danym podmiocie. Mogą oni również uzyskać dostęp do konta, np. jako użytkownicy dodatkowi, aczkolwiek nie jest to konieczne.
W większość banków obciąża prowizją przelewy dokonywanie za pośrednictwem placówki. Ta praktyka rzadziej jest spotykana przy przelewach internetowych, choć zdarza się, że liczba darmowych przelewów za pośrednictwem bankowości elektronicznej jest limitowana. Dlatego dla dużych przedsiębiorców, którzy wykonują dużo przelewów w miesiącu ważnym zapewne będzie, aby bank nie pobierała w taki sytuacjach dodatkowych opłat.
Wybierając też konto bankowe warto również zwrócić uwagę, czy któraś z instytucji bankowych nie oferuje jakiś korzystnych bonusów czy premii, dzięki którym firma może jeśli nie zarobić, to zyskać jakieś profity. Przy tym jednak należy uważać, gdyż przykładowo brak opłat za prowadzenie konta czy dokonywane przelewy może być w umowie uzależniony od utrzymywania na koncie określonej wielkości salda. Dlatego początkujący przedsiębiorcy, którzy jeszcze nie mają zbyt dużych zarobków nie powinni zakładać rachunków w bankach, gdzie „darmowość” rachunku zaczyna się od salda wielkości np. 2500 zł. Opłaty za prowadzenie konta w takich instytucjach oscylują natomiast na poziomie od 5-10 zł. Oczywiście, rachunki darmowe od konkretnego progu mają też swoje plusy, jak możliwość łatwego korzystania za ich pośrednictwem z innych produktów finansowych, np. lokat czy kredytów. Tylko że nie każdemu przedsiębiorcy musi to być potrzebne.
Na koniec warto zaznaczyć, że wybór konta firmowego należy zawsze dobrze przemyśleć, gdyż jego zmiana w późniejszym czasie może się wiązać z dodatkowymi komplikacjami, jak poinformowanie stałych kontrahentów o nowym numerze rachunku czy zaktualizowanie papierów firmowych, jeżeli tam pojawiał się już numer konta.