Szczególnie w czasie wakacyjnych wyjazdów wygoda przy dokonywaniu płatności za przejazd autostradami wydaje się niezwykle istotna. Nikt przecież nie chce stać w długich kolejkach na bramkach. Bank Millennium postanowił zatem wprowadzić tego lata aplikację mobilną z automatycznym systemem płatności za jazdę polskimi autostradami – Autopay. Działa ona już na autostradzie A1, a wkrótce pojawi się też na A4.
Dostawcą aplikacji jest spółka Blue Media, specjalizująca się w transakcjach bezgotówkowych. System pozwala na przejazd przez autostradę bez konieczności zatrzymywania się na bramkach. Wymagana opłata jest pobierana automatycznie przy zjeździe z autostrady. Na razie system działa na autostradzie A1 oraz jest testowany na odcinku Katowice-Kraków autostrady A4. Objęcie tym systemem całej sieci polskich autostrad ma się zakończyć w 2020 roku.
Bank Milenium ma w planach udostępnienie aplikacji wszystkim swoim klientom w przeciągu miesiąca. Obecnie około połowa z nich może korzystać już z Autopay. Jak przekonują przedstawiciele banku, automatyczne opłaty za autostradę to dopiero początek. W planach jest również rozszerzenie usługi o możliwość zakupu biletów komunikacji miejskiej oraz dokonywanie opłat parkingowych, i to nie tylko w Polsce, ale też w krajach Europy Zachodniej.
Twórcy projektu przekonują, że usługa Autopay nie wymaga instalacji dodatkowej aplikacji, lecz działa on w obecnych aplikacjach mobilnych Banku Milenium. Kierowca i zarazem klient Banku Milenium chcąc skorzystać z tej usługi powinien dane swojego pojazdu wpisać po wybraniu zakładek Menu-Transport-Autostrady. Następnie należy dokonać opłaty za przejazd za pomocą jednej z wypranych opcji. Po jednorazowej rejestracji użytkownik może przejechać przez bramki na autostradzie bez konieczności zatrzymywania. System powinien automatycznie sprawdzić numery pojazdu i otworzyć przed nim szlaban. Dotyczy to każdego rodzaju bramek, również tych specjalnych.
System Autopay ma za sobą już rok funkcjonowania jako program pilotażowy. Natomiast ten rok ma być pierwszym z wprowadzeniem do powszechnego użycia. Przedstawiciele Banku Milenium wiążą z tą aplikacją wielkie nadzieje i prócz wygody klientów wskazują na dodatkowe zalety związane z korzystaniem z tej usługi. Skrócenie czasu oczekiwania przed bramkami, to także ograniczenie emisji CO2 oraz eliminacja biletów papierowych.
Sukces Autopay najpewniej przyczyni się do wprowadzenia podobnych rozwiązań przez inne instytucje finansowe. Wpisuje się to w oczekiwania klientów. Jak podawał niedawny raport wykonany przez firmę Delloit, Polacy coraz częściej oczekują, że ich bank będzie oferował rozmaite usługi dodatkowe, jak możliwość nadawania i śledzenia przesyłek, dokonywania zakupu biletów czy opłat parkingowych, lub właśnie za przejazdy autostradami.